Два наступні учасники всеукраїнського етапу P.AGE
Бібліотеки Ріпкинського та Козачолопанського ліцеїв стали наступними учасниками всеукраїнського етапу P.AGE. Метою проєкту є відновлення потенціалу дітей, які мешкають на територіях, що пережили окупацію або зазнали наслідків бойових дій. Ми передаємо в бібліотеки шкіл і громад комплекти сучасних україномовних книжок, які охоплюють теми мистецтва, історії, професії, лідерства, науки, дорослішання тощо.
Наразі ми закуповуємо книжки на пільгових умовах від видавництв-партнерів (зі знижками 15-40% від ринкових цін!). Кошти на формування комплектів для бібліотек Ріпкинського та Козачолопанського ліцеїв задонатили небайдужі люди з України та закордону. Закликаємо вас також не бути байдужими і долучатися до збору коштів на придбання літератури для дітей.
ХОЧУ ДОПОМОГТИ СПІЛЬНОТІ Б50
Історії бібліотек-учасниць третього етапу P.AGE читайте далі.
Бібліотека Ріпкинського ліцею (Чернігівська область)
У Ріпках, які знаходяться за 25 км від кордону з білоруссю, мешкають справжні герої – прості селяни, які без жодної зброї і жодного військового досвіду (!) змогли захистити свій дім від окупантів. На 8-й день повномасштабної війни сюди заїхали російські війська. Першу невелику ворожу колону зупинили ціною одного загиблого й одного пораненого, другу – мирним мітингом і переговорами, під час яких керівництву громади вдалося домовитись з загарбниками, щоб ті вийшли із Ріпок. Потім місцеві мешканці вчилися співіснувати з росіянами, які поставили блокпост за селищем і вирішували, які машини пропускати, а які – ні, підтримували одне одного і не опускали українські прапори (жовто-блакитні постійно стяги висіли над усіма адмінбудівлями).
У Ріпкинському ліцеї наразі навчається 504 дитини (багатьох привозять сюди з 19 (!) сусідніх сіл) і, попри війну, вирує життя: тут проводять змагання, різні тематичні дні, займаються садівництвом (діє екологічна ініціатива «шкільний сад»), на базі ліцею функціонує інклюзивно-ресурсний центр. Співробітники школи активно долучаються до волонтерства – заливають окопні свічки і роблять чайні суміші для ЗСУ.
На щастя, приміщення ліцею, зокрема бібліотеки, не зазнало руйнувань унаслідок бойових дій. Але книжковий фонд потребує оновлення. Наразі він налічує 7 210 видань художньої літератури, з них тільки 30% українською мовою і лише 10% нові (видані після 2004 року).
При цьому учні проявляють інтерес до читання. Найбільше полюбляють пригоди, фентезі, комікси, дитячі детективи і жахастики. Хлопці цікавляться енциклопедіями про тварин, транспорт, космос. Тож 50 сучасних україномовних книжок від Б50 значно оновлять й урізноманітнять фонд бібліотеки Ріпкинського ліцею.
Бібліотека Козачолопанського ліцею (Харківська область)
З 24 лютого до 11 вересня 2022 року Козача Лопань, яке знаходиться всього за 2 км від кордону з росією, перебувала під тимчасовою окупацією. Вороги облаштували в селищі два своїх штаби й почали «наводити порядки» – поставили лояльну до себе «владу», тероризували, обшукували й обмежили пересування людей, облаштували дві катівні, де українців піддавали тортурам, зґвалтуванням і побиттям (особливо жорстоко загарбники поводилися з учасниками АТО й ООС).
Один з російських штабів був у будівлі ліцею в центрі селища. Перед дверима окупанти зробили барикаду з перевернутих столів, на кришках яких помаранчевим балончиком-фарбою вивели літери Z і пропагандистські лозунги. Усередині будівлі шалений безлад: скрізь поламані меблі, розкидані зошити, пляшки з-під алкоголю, на дошках крейдою виведені різні написи (обов’язково з літерою Z). Практично в кожній кімнаті залишилися напівзасохлі сліди людських випорожнень, запах – відповідний. Словом, після росіян школа – порожня. 507 дітей наразі навчаються дистанційно (освітній процес відновили у квітні 2022 року, ще під час окупації).
Зазнала втрат і бібліотека ліцею: вибуховою хвилею пошкоджено вікна, вороги спалили всі підручники, які знайшли (художню літературу при цьому не чіпали). У бібліотечному фонді до повномасштабної війни було 14 058 книжок, брошур, журналів, з них 6 905 художніх.
При цьому учні читають з задоволенням: підлітки найбільше цікавляться науково-популярною літературою та художніми творами програмових творів. Малеча полюбляє більше казки та розвивальні ігри. Тож ми впевнені: книжки від Б50 обов’язково знайдуть своїх читачів у Козачій Лопані!